X
تبلیغات
رایتل

امام خمینی(ره) و فلسطین

امام خمینی(ره) و فلسطین 

  

  

 

حال به مهم ترین و مفصل ترین بخش مقاله می رسیم که به بیان مواضع قاطع حضرت امام (ره) در مورد فلسطین می پردازد .

«انقلاب اسلامی ایران همچون زلزله ایست که آثار آن بعداً بر اسرائیل وارد خواهد آمد .»

هنگامی که موشه دایان وزیر امور خارجه وقت اسرائیل تنها سه روز پس از پیروزی پیروزی انقلاب اسلامی ، این انقلاب را زلزله ای در موجودیت اسرائیل توصیف می کند ، هیچ تحلیلگری انتفاضه الهام گرفته از جمهوری اسلامی را در دهه های بعد پیش بینی نمی کند . اما بسیاری از تحلیلگران به یاد سخنان ضد صهیونیستی امام خمینی(ره) در 14 سال قبل و تکرار مستمر آن می افتند:

«تمام گرفتاری ما از این اسرائیل است ! اسرائیل هم از امریکاست .»(صحیفه امام ، جلد 1،ص 422، 4آبان 1343،قم)

سال ها تلاش ضد صهیونیستی امام برای روشنگری درباره ماهیت اسرائیل با پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله عملی می شود . دراولین گام پرچم فلسطین در تهران به اهتزاز در می آید و صدور نفت ایران به اسرائیل کاملاً قطع می شود.

سازش با اسرائیل و دولت های عربی

این فلسطین که اکنون در رأس مصیبتهاست؛ این اختلاف کلمه و سرسپردگیهاى بعضى از سران ممالک اسلامى که با داشتن منابع طبیعى سرشار و ذخایر گرانبها و جمعیت هفتصد میلیونى نتوانسته‏اند دست استعمار و صهیونیسم را از بلاد اسلامى قطع کرده و به نفوذ ایادى آن پایان بخشند؛ این هواهاى نفسانیه و دست نشاندگى بعضى دوَل عربى است که موجب شده جمعیت صد میلیونى عرب نتوانند فلسطین را از چنگال اسرائیل برهانند.(صحیفه امام ، جلد 2، ص 461)

امام خمینی(ره) وحدت را راه نجات فلسطین می دانستند و به بیان توطئه امریکا برای جلوگیری از مجتمع شدن مسلمین پرداختند :

مى بینید که شما در فلسطین یک عده محدودى از این صهیونیستها، از این یهودیها، یک قِسمْ از این اسرائیل، یک عده محدودى اینقدر ممالک عربى را بیش از صد میلیون جمعیت، طورى کرده است که بعضى شان تسلیم او شده‏اند، بعضى شان هم نمى‏توانندهیچ کارى بکنند. الآن چقدر سال است که اسرائیل آمده و غصب کرده است این اراضى فلسطینى‏ها را و این همه جمعیت عرب و ممالک عربى، اینقدر عُرضه نداشته‏اند که این فلسطین را رد بکنند. مى‏گویند امریکا پشت سرش است. خیر، بى عرضه هستید! بى عرضه‏اند. نه این است که امریکا- اگر این قدرت، قدرت صد میلیونى عرب با هم مجتمع بشوند، امریکا هم نمى‏تواند کارى بکند، اروپا هم نمى‏تواند، هیچ جا نمى‏تواند کارى بکند؛ لکن مجتمع نیستند. بله، آنها کارى که مى‏کنند این است که اینها را نگذارند مجتمع بشوند. کارى که آنها مى‏کنند این است که اگر یکوقت استشمام این را کردند که این دوَل عربى مى‏خواهند با هم مجتمع بشوند، یک کارى بکنند بر هم بخورد این اجتماعشان؛ مثلًا رئیس مصر را ببرند به آنجا، رئیس جمهور مصر را ببرند به امریکا و با او قراردادى بکنند، چه بکنند و از یک راهى، او را یک راهى ببرند که دیگران آن راه را ندارند؛ آن یکى را ببرند یک راه دیگرى که آنها آن راه را ندارند. این از کم فهمى ماهاست و از بى‏عرضگى ما مسلمین است که اینطور اسیر هستیم و همه ما در تحت سلطه هستیم، و همه منافعِ شرق را دارند امریکا و شوروى و امثال اینها مى‏برند؛ براى اینکه این قطرات در آنجایى هم که با هم مجتمعند اجتماع نیست.( صحیفه امام، ج‏4،ص237)

امام در 6 فروردین 58 ، ضمن مخالفت با سازش مصر با اسرائیل ، موجی ضد صهیونیستی در ایران و منطقه به راه می اندازند . به دستور امام خمینی رابطه ایران و دولت مصر نیز قطع می شود :

 «این طور خاضع می شوند در مقابل امریکا و بدتر از او  و فجیع تر از او اسرائیل که الان همه جست و خیزهایی که در این ، اکثر این کشورهای اسلامی می شود برای اینکه اسرائیل را به  رسمیت بشناسند و او قرار کمپ دیوید را تحکیمش ببخشند .»

همچنین در پیامی به مسلمانان جهان به مناسبت صلح مصر و اسرائیل می فرمایند:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم.

اینجانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ام. اکنون با طرح استعمارى صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدیتر شده است. سادات با قبول این صلح، وابستگى خود را به دولت استعمارگر امریکا آشکارتر نمود. از دوست شاه سابق ایران بیش از این نمى‏توان انتظار داشت. ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهاى عربى دانسته و خود را در تصمیم گیریهاى آنان شریک مى‏داند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب مى‏داند و موضعهاى سیاسى کشورهاى مخالف این پیمان را تأیید مى‏کند. (2) والسلام علیکم و رحمة اللَّه.

- 5/1/58.

- روح اللَّه الموسوى الخمینى. (صحیفه امام   ، ج‏6  ، ص 410  )

پانوشت :  قرار کمپ دیوید با حضو انور سادات (رئیس جمهور مصر) و مناخیم بگین(نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس) و جیمی کارتر (رئیس جمهور امریکا) به امضا رسید .

امام خمینی تمام گرفتاری هایی که در این مدت طولانی برای برادرهای ما در قدس پیدا شده است را در اثر سهل انگاری روسای عرب بیان کردند.(صحیفه امام ،جلد10،ص284)

امام فرمودند : هیچ ملتی از ملت های اسلامی نیست که موافق با این باشد که نوکر اسرائیل باشد و ذلیل اسرائیل و ذلیل امریکا باشد .

سپس با بیان این که دولت ها در مقابل ملت هیچ کاره اند و نباید از این به بعد این فکر بیاید در سر این حکومت ها که کار با ماست و به ملت ها مربوط نیست ، فرمودند :

باید این دولتها این مطلب را از سر خودشان بیرون کنند که همان‏طور که سابق مى‏کردند حالا باید بکنند؛ یعنى، خودشان را قیم بدانند نسبت به ملتها. یک نفر شیخ یا یک نفر رئیس جمهور یا یک نفر مَلِک- به اصطلاح خودشان- چه حقى دارد که بر یک مملکت حکومت کند و یک مملکتى را بخواهد به مصالح اسرائیل فدا کند؟! باید حکومتها بیدار بشوند! با گذراندن این طرح، گور خودشان را مى‏کَنند. نباید دیگر از این به بعد، این فکر بیاید در سر این حکومتها که کار با ماست و به ملتها مربوط نیست. شما در مقابل ملت هیچ کاره‏اید. ملتها هستند که باید کارها به تصویب آنها برسد. (صحیفه امام، ج‏15، ص: 372)

حضرت روح الله(س) با مطرح کردن این مطلب که کشورهای اسلامی عذری در قبال مسئله فلسطین در پیش خدای تبارک و تعالی ندارند و در بیان قدرتمندی آن ها می فرمایند :

عذر نیست پیش خداى تبارک و تعالى، نه ما معذوریم و نه شما. عذر نیست که ما نداشتیم چیزى، همه چیز دارید. عذر نیست که ما قدرت نداریم، [از] همه قدرتمندتر هستید. وقتى روى هم بایستید، روى هم دست برادرى با هم بدهید، یک قدرت بزرگ جهانى را شما مى‏توانید تحقق بدهید. عذر نیست که ما اسلحه نداریم، سلاحى که شما دارید دنیا ندارد و او سلاح نفت است. دنیا به سلاح شما احتیاج دارد، رگ حیات دنیاست. این سلاحى که خداى تبارک و تعالى به اختیار شما گذاشته است، براى خداى تبارک و تعالى از او استفاده کنید. این قدرتى که خداى تبارک و تعالى در بازوان شما گذاشته است، براى خداى تبارک و تعالى به کار بگیرید.                        (صحیفه امام، ج‏16، ص: 330)

یهود و صهیونیسم

مواضع قاطع امام خمینی(ره) رسانه های صهیونیستی و غربی را به دنبال مسئله کمپ دیوید به اجرای سناروی خاصی می کشاند تا تمام یهودیان جهان را به انقلاب اسلامی بدبین کنند .

امام در 24 اردیبهشت 58 با هوشیاری حساب یهودیان را از صهیونیست ها جدا می کند :

ما مى‏دانیم که حساب جامعه یهود غیر حساب جامعه آنهاست. و ما با آنها مخالف هستیم. و مخالفتمان براى این است که آنها با همه ادیان مخالف هستند. آنها یهودى نیستند. آنها یک مردم سیاسى هستند که به اسم یهودى یک کارهایى را مى‏کنند. و یهودیها هم از آنها متنفر هستند؛ و همه انسانها از آنها باید متنفر باشند .. (صحیفه امام، ج‏7 ،290)

روز قدس

ورود اندیشه امام خمینی(ره) در تعیین روز جهانی قدس به معادله رویارویی با رژیم صهیونیستی ، تحولات جدی در آن ایجاد کرد .

مبارزه مسلمانان و آزادی خواهان جهان با صهیونیسم بین المللی در تاریخ 17 مرداد 58 وارد مرحله جدیدی می شود چرا که امام خمینی در اوج بصیرت استراتژیک با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان ، رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن امریکا را در بن بست راهبردی قرار می دهد:

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و مى‏تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته ..( صحیفه امام ،ج‏9 ،267، زمان: 16 مرداد 1358/13 رمضان 1399)

صهیونیست ها که از تدابیر استراتژیک و تهاجمی امام در تعیین روز قدس وحشت کرده اند توپ خانه رسانه ای خود را علیه امام و ملت ایران به کار می گیرند و تبلیغات وسیعی درباره نغض حقوق بشر در ایران به را می اندازند .

امام خمینی روشنگری می کند :

«اگر در یک محاکمه ای با تمام مقررات صحیح آن یک نفر را اعدام کنند، آن ها می گویند که بچه ها را اعدام کرده اند . این تبلیغات سرتاسر دنیا برای این است که آن ها دستشان از ایران ونفت ایران و ذخائر ایران و سایر چیزها کوتاه شده است . زبانشان باز شده است به هرزه گویی و فحاشی وتهمت .»

امام خمینی به مناسبت دومین سالگرد روز جهانی قدس در پیامی رادیو – تلویزیونی به ملت ایران با لحنی امیدوارانه می فرماید :

خداوند ان شاء اللَّه ما را موفق کند به اینکه یک روزى برویم و در قدس نماز بخوانیم.

امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامى، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتى یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمى‏تواند، از همان فریادش مى‏ترسد (15 مرداد 1359/24 رمضان 1400)

حال به بیان برخی دیگر از سخنان امام در این باره می پردازیم .

امام خمینی روز قدس را روز مقابله مستضعفین با مستکبرین بیان کردند :

«روز قدس» یک روز جهانى است. روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایى است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند.

حضرت امام این روز را روز امتیاز بین منافقین و. متعهدین می دانستند :

روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس مى‏دانند، و عمل مى‏کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین- آنهایى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى- در این روز بى‏تفاوت هستند، یا ملتها را نمى‏گذارند که تظاهر کنند.

« روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، باید ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند و این جُرثومه‏هاى فساد را به زباله دانها بریزند. روز قدس روزى است که باید این دنباله روهاى رژیم سابق در ایران، و آن توطئه چینهاى رژیم فاسد و ابرقدرتها در سایر جاها خصوصاً در لبنان، تکلیف خودشان را بدانند. روزى است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم؛ و برادران لبنانى را از این فشارها نجات بدهیم. روزى است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم. روزى است که باید جامعه مسلمین‏همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به این تُفاله هایى که مانده است از آنها- چه در ایران و چه در سایر جاها..( صحیفه امام، ج‏9 ، 276 )

امام خمینی در پیام روز قدس خود و در بیدار باش به مسلمین می فرمایند :

روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیدارى و هوشیارى آنان باشد، و از غفلتهایى که در طول تاریخ خصوصاً سده‏هاى اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیارى و بیدارى از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پى ریزى و پایه گذارى کنند. ... ، و در روز قدس که آخرین روزهاى شهراللَّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگى شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال اللَّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند ..

هان‏اى مسلمانان جهان و مستضعفان گیتى، بپاخیزید و مقدرات خود را به دست گیرید. تا کى نشسته‏اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کنند؟ تا کى باید قدس شما در زیر چکمه تفاله‏هاى امریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود؟ تا کى سرزمین قدس، فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطه جنایتکاران به سر برند و شما تماشاچى باشید، و بعض حکام خائن شما آتش بیار آنان باشند؟ تا کى قریب یک میلیارد مسلمان در جهان و قریب صد میلیون عرب با کشورهاى وسیع و ذخایر بى‏پایان، شاهد چپاولگریهاى شرق و غرب و ستمگریها و قتل عامهاى غیرانسانى آنان و تفاله‏هاى آنان باشند؟ تا کى تحمل جنایات وحشتناک بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به نداى آنان جواب نمى‏دهند؟ تا کى به جاى مقابله با دشمنان اسلام و براى نجات قدس از اسلحه گرم و قدرت نظامى و الهى غفلت نموده و با کارهاى سیاسى و برخوردهاى سازشکارانه با ابرقدرتها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت جنایتهاى بى‏امان داده و شاهد قتل عامها باید بود؟ آیا سران قوم نمى‏دانند و ندیده‏اند که مذاکرات سیاسى با سیاستمداران قدرتمند و جنایتکاران تاریخ، قدس و فلسطین و لبنان را نجات نخواهد داد و هر روز بر جنایات و ستمگریها افزوده خواهد شد؟. (صحیفه امام، ج‏15 ،ص 59)  

ایشان با بیان این که قدس یک مسئله شخصی نیست و کیک مسئله مخصوص به یک کشور و یا یک مسئله مربوط به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست ، مسئله قدس را حادثه ای برای موحدین جهان و مومنان اعصار گذشته و حال و آینده ، از روزی که مسجدالاقصی پایه ریزی شد تا آنگاه که این سیاره در گردش است دانستند .

شهریور 60 ، برخی قلم های ضد ایرانی در مطبوعات منطقه و جهان برای ایجاد تردید در افکار عمومی ، شایعه ارتباط پنهانی ایران و اسرائیل را منتشر می کنند .

رهبر انقلاب دو روز بعد با ارائه شاخصی همیشگی ، نابودی اسرائیل را از اهداف دیرینه خود اعلام می کند و به تحقیر صهیونیسم بین الملل می پردازد :

«ما از اولی که در این امور و در این نهضت وارد شدیم  ، یکی از مسائل مهم ما این بود که اسرائیل باید از بین برود . و آن ها نمی توانند یک همچون مطلب فاسدی را به کرسی بنشانند .ما اسرائیل را قابل آدم نمی دانیم نا این که با او یک ربطی داشته باشیم .»

دو ماه پس از شایعه غربی ها در باره رابطه ایران و اسرائیل و در گرماگرم مقابله ایران با رژیم بعثی ، صدام وحامیان منطقه ایش برای فریب ملت ها، ایرانم را به خرید اسلحه از تلاویو متهم می کنند. این سناریو در طول جنگ تحمیلی چندیدن بار دیگر تکرار می شود و امام(ره) هر بار این توطئه را خنثی می کند :

«اگر اسرائیل انگشتش را به بحر محیط بزند ، نجس می شود . چون این ها احساس کردند می خواهند از باب اینکه من کمک کردم ایران را بدنام کنند . از باب اینکه می داند که موافقت او با ایران بدنام کردن ایران است . خودش هم این را احساس کردد.»

روز قدس وسیله ای برای شناخت دوست و دشمن و شاخصی برای عزت و شرف اسلامی تبدیل شده است . در قدس 64 که صدام با تهدید مستقیم موشک باران راهپیمایی قدس در تهران و دیگر شهرهای ایران ، همسویی خود را با رژیم صهیونیستی و حامی آن امریکا اثبات می کند ، خروش ضد صهیونیستی ملت ایران در بمب باران تهدید های صدام ، جهان  را به اعجاب وا می دارد .

«روز قدس یک دفعه سیلی زد به صورت همه شان و تهدید عملی ای که ملت ایران کرد تمام تحلیل های آن ها را نقش بر آب کرد. این هنر اسلام است از یک طرف و هنر ملت ایران است از طرفی دیگر . » (امام خمینی - خرداد 64)

درود بر قدس و بر مسجدالاقصی . درود بر ملت های بپاخاسته در مقابل اسرائیل جنایتکار : و درود بر مسلمانان و مستضعفان جهان ...  

مبارزه امام با صهیونیسم بهوعیاری برای کشورهای همسایه تبدیل شده است . برخی دولت های مرتجع که ماهیت خود را در پرتو مبارزه امام (ره) در خطر می بینند ، با ژست های ضد صهیونیستی سعی کرده اند اصطلاحاً از قافله عقب نمانند .

«همان هایی که با اسرائیل عقد اخوت هم دارند ، آن ها محکوم می کنند اسرائیل را . لکن یک محکومیتی که با صورت جدی و بر حسب واقع شوخی است . اگر مسلمین نشسته اند که امریکا برای آن ها کاری بکند ، تین غافله تا ابد ننگ خواهد بود .»

سازمان های حامی حقوق بشر

در پاییز 60 اوضاع به گونه ای است که برخی سازمان های حامی حقوق بشر سرانجام در مقابل جنایات اسرائیل در کشتار مردم فلسطین لب به اعتراض باز می کنند .

امام با شناخت دقیق ماهیت این سازمان ها ، ملت ها را به تفکر عمیق درباره پیوند این سازمان ها با نظام سلطه فرا می خواند :

«هیچ کس نباید گمان کند که این دستگاههایى که درست شده است از قبیل سازمانهاى بین المللى، سازمانهاى حقوق بشر و امثال اینها، براى منافع ملتها قدمى بردارند و هیچ وقت گمان نکنید که مخالفت این سازمانها تأثیرى داشته باشد در جنایات اسرائیل و امثال اسرائیل.»( صحیفه امام ،ج‏15، ص438،25 آذر1360)

لبنان

حال به بیان موضع گیری حضرت روح الله(س) در مورد حمله اسرائیل به لبنان می پردازیم :

«ما این دردها را کجا ببریم؟ این مصیبتها را پیش کى طرح کنیم؟ این سکوتهاى مرگبار را، این سکوتهایى که تأیید مى‏کند جنایتکاران را، این سکوتهایى که تشویق مى‏کند ستمکاران را، باید به کى عرضه کنیم، و از کى بخواهیم که عنایت کند و این سکوتها را بشکند؟

جمعیتتان کم است؟ ثروتتان کم است؟ نفتتان ناچیز است؟ زمینهایتان کم است؟ مراکز مهمى که در [مراکز] سوق الجیشى بسیار معتبر است، شما دستتان نیست؟ همه امکانات هست، لکن یک چیز نیست و آن ایمان است. ایمان نیست ..» (صحیفه امام ، ج‏16 ،   ص326 )  

خیال ابلهانه اسرائیل بزرگ

«ما مکرر گفته ایم که اسرائیل –این جرثومه فساد-اکتفا به قدس ، اکتفا به بیت المقدس ، نخواهد کرد . اگر مهلت داده شود تمام دول اسلامی در معرض خطر است .»(صحیفه امام ، ج 9،ص281)

«من کراراً راجع به طمع های اسرائیل تنبه داده ام که اسرائیل اینطور نیست که اکتفا کند به آن زمین هایی که ضصب کرده است.» (صحیفه امامریا، ج 13،ص71)

امام خمینی در پرتو مطالعات و درک عمیق ماهیت رژیم صهیونیستی ، خطر توسعه طلبی اسرائیل را با تمام وجود احساس می کند . رهبر کبیر انقلاب آگاه است که تحقق شعار از نیل تا فرات ، رژیم صهیونیستی را عملاً به دروازه های ایران نزدیک می کند و منافع ملی ایران را مورد تهدید عینی قرار می دهد .

هشدار های امام درباره خطر توسعه طلبی اسرائیل از این زاویه قابل تامل است :

«اسرائیل بزرگ، یعنى از نیل تا فرات، یعنى تمام منطقه‏اى که عرب نشین است، حجاز هم جزء این باید باشد، مصر هم جزء این است، و اینها نشسته‏اند آنجا دارند تماشا مى‏کنند، و عده کثیرشان هم همراهى مى‏کنند، و اسرائیل را مى‏خواهند بشناسند و امثال ذلک ..»( صحیفه امام ، ج‏18 ، ص107)

چرا برای دفاع از مظلومان لبنان از سلاح نفت استفاده نمی کنید ؟                  

دولت های عربی در واکنش به جنایات اسرائیل در حمله سراسری به لبنان در شدید ترین واکنش خود اعلام کردند برای همدردی با ملت لبنان امسال را عید نمی گیرند .

امام با طرح یک سوال جدی در افکار عمومی جهان اسلام مرتجعین منطقه را به چالش می کشاند :

«در لبنان آن آتشی که برافروخته اند . امریکا برافروخت و. برافروخته. و آن لشکر کشی که از طرف امریکا و فرانسه و سایر اذناب آن ها برای یک مشت مظلوم شیعه و مظلوم مسلمان در آن جا انجام می گیرد سایر مسلمین نشستند  و تماشا می کنند . غایت کاری که امسال حکومت ها کردند این بود که عید فطر را عید نگرفتند . کافی ست این؟ در مقابل توپ و تانک عید نگرفتن کار است؟ قدرت ندارید شما . شما نفتتان را اگر ده روز ببندید به روی دنیا ، ئنیا خاضع شما می شود.»